Doe mee aan ComingSoon’s Roman Holiday Blu-ray Giveaway!

Max Evry 14 september 2020

Neem ComingSoon's Roman Holiday Blu-ray Giveaway!

Bekijk een Roman Holiday restauratiebespreking met Leonard Maltin

De blijvende klassieker Roman Holiday debuteert deze week voor het eerst op Blu-ray en Paramount Home Entertainment heeft ComingSoon.net 3 exemplaren ter beschikking gesteld om weg te geven aan onze lezers! De winnaars (moeten in de VS wonen) zullen willekeurig gekozen worden op woensdag 16 september. Het enige wat je moet doen om te winnen is je naam met als onderwerp “HEPBURN” mailen naar: [email protected]. Klik hier om Roman Holiday op Blu-ray te bestellen!

GERELATEERD: Bekijk een Roman Holiday Restauratie Discussie met Leonard Maltin

De exquise Audrey Hepburn licht het scherm op in haar eerste hoofdrol tegenover de charismatische Gregory Peck in deze grappige, mooie, en bedwelmende romantische komedie. Roman Holiday, door het American Film Institute uitgeroepen tot het beste liefdesverhaal aller tijden, kreeg 10 Academy Award nominaties, waaronder die voor Beste Film, en won Beste Actrice voor Hepburn, Beste Kostuumontwerp voor de legendarische ontwerpster Edith Head, en Beste Schrijven voor Dalton Trumbo.

Regisseur William Wylers sprookje uit 1953 was een van Hollywoods eerste films op locatie en legt op memorabele wijze de bruisende straten en iconische locaties van Rome vast. Roman Holiday geeft uitdrukking aan de vreugdevolle ontsnapping aan de koninklijke verplichtingen van het hoofdpersonage tegen de achtergrond van het naoorlogse Europa dat de langverwachte vrede omarmt.

Scenarioschrijver Dalton Trumbo stond op de zwarte lijst omdat hij weigerde samen te werken met het House Un-American Activities Committee en zijn naam werd niet opgenomen in de oorspronkelijke aftiteling van de film. In 1992 stemde de Raad van Bestuur van de Academy om Trumbo eindelijk de Oscar voor “Story Writing” toe te kennen en zijn weduwe ontving een beeldje in 1993. In 2011 herstelde de WGA Trumbo’s naam in de aftiteling voor scenarioschrijven. Dit is de eerste fysieke home entertainment-uitgave die Dalton Trumbo correct vermeldt in de credits voor zowel het scenario als het verhaal, zowel op de verpakking als in de film zelf.

Het originele negatief werd verwerkt in een lokaal filmlaboratorium in Rome en was helaas zwaar bekrast en beschadigd. De film moest weer in elkaar worden gezet, maar de verbindingen waren zo zwak door de beschadiging dat grote hoeveelheden tape moesten worden gebruikt om het negatief door een afdrukmachine te kunnen halen. Vanwege de fragiele staat van het negatief werd een Dupe Negative gemaakt en vervolgens enkele duizendsten van een inch opgeblazen om al het plakband dat het originele negatief bijeenhield te bedekken.

GERELATEERD: CS Interview: Adrian Lyne Looks Back on Fatal Attraction

In afwachting van deze nieuwe Blu-ray release werd de film digitaal gerestaureerd met behulp van het Dupe Negative en een Fine Grain element om het best mogelijke beeld vast te leggen. Elk frame werd opnieuw bekeken en de film werd grondig schoongemaakt om duizenden krassen, vuiltjes en andere beschadigingen te verwijderen. Omdat er geen audio-elementen bestaan voor een correcte up-mix naar 5.1, werd de originele mono track geremasterd en werden kleine anomalieën gecorrigeerd. Het resultaat is een film teruggebracht naar zijn oorspronkelijke levendigheid en schoonheid die trouw blijft aan de visie van regisseur William Wyler.

De limited-edition Paramount Presents Blu-ray Disc wordt gepresenteerd in een collectible verpakking die een uitklapbare afbeelding van de theatrical re-release poster van de film bevat, en een interieur spread met belangrijke filmmomenten. De nieuwe 4K-remaster bevat ook een nieuwe Filmmaker Focus met filmhistoricus Leonard Maltin, toegang tot een digitale kopie van de film, en eerder uitgebrachte featurettes over Academy Award-winnares Audrey Hepburn, de Oscarwinnende* kostuums van Edith Head, de zwarte lijst van scenarioschrijver Dalton Trumbo en nog veel meer.

Bonus Features:
– Filmmaker Focus: Leonard Maltin over Roman Holiday
– Behind the Gates: Kostuums