Avoin kirje presidentiksi valitulle Bidenille

Lähettiläs, herra valittu presidentti,

Aluksi haluan esittää vilpittömät onnitteluni teille ja varapresidentiksi valitulle Kamala Harrisille. Tämä on ollut niin vaikea vuosi niin monille eri puolilla maailmaa, ja tänä äärimmäisen polarisaation aikana on rohkaisevaa kuulla teidän molempien puhuvan siitä, että haluatte tuoda ihmiset yhteen vastaamaan yhteisiin haasteisiimme. Olin monta vuotta Euroopan parlamentin jäsen, ja tiedän, miten uskomattoman tärkeää on rakentaa siltoja ja tehdä yhteistyötä sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa emme aina ole samaa mieltä.

Kirjoitan tänään Creative Commons -järjestön johtajana. Creative Commons on maailmanlaajuinen voittoa tavoittelematon järjestö, joka keskittyy osittain siihen, että arvokkaat tieteelliset tutkimus- ja opetusresurssit ovat vapaasti ja avoimesti yleisön saatavilla. Teemme yhteistyötä yliopistojen, yritysten, hallitusten ja laitosten kanssa ympäri maailmaa kehittääksemme ratkaisuja tiedon esteettömän saatavuuden tarjoamiseksi.

Vuonna 2016 American Association for Cancer Research -järjestölle pitämässänne puheessa siteerasitte silloisen toimitusjohtajamme Ryan Merkleyn kirjoittamaa artikkelia, joka käsitteli julkisesti rahoitetun tutkimuksen tarpeettomia esteitä. Totesitte, että ”veronmaksajat rahoittavat syöpätutkimusta 5 miljardilla dollarilla joka vuosi, mutta kun se on julkaistu, lähes kaikki jää seinien taakse”. Ehdotit aivan oikein, että parempia hoitoja voitaisiin kehittää nopeammin, jos syöpätutkijoilla ja suurella yleisöllä olisi pääsy julkisesti rahoitettuun tutkimukseen ja tietoon, joka on lukittuna kohtuuttomien maksumuurien taakse.

COVID-19:n aiheuttama terveyskriisi on korostanut, että tieteellistä tutkimusta ja tietoa on jaettava vapaasti ja avoimesti muiden kanssa. Useilla merkittävimmillä tieteellisen tutkimuksen rahoittajilla, kuten National Institutes of Healthillä, Gates-säätiöllä ja Wellcome Trustilla, on pitkäaikainen avoimen saatavuuden politiikka. Monilla muilla ei kuitenkaan ole, ja tämän seurauksena monet diagnostiikka-, rokote- ja hoitotuotteet, lääkinnälliset laitteet ja ohjelmistoratkaisut, joita tällä hetkellä kehitetään pandemian torjumiseksi, eivät saavuta ja hyödytä niin monia ihmisiä niin nopeasti ja tehokkaasti kuin pitäisi.

Lisäksi, kuten hyvin tiedätte, pandemia on horjuttanut massiivisesti yli miljardin opiskelijan elämää kaikkialla maailmassa. Monille opetusmateriaalin saanti on päivittäinen kamppailu jopa normaaleina aikoina. Lukemattomien esteiden, kuten oppimateriaalien kohtuuttoman kalleuden tai mutkikkaiden tekijänoikeussääntöjen ja -poikkeusten oikeudellisen sokkelon vuoksi monilta opiskelijoilta evätään heidän perustavanlaatuinen ihmisoikeutensa koulutukseen.

Tämän vuoden siirtyminen verkko-opetukseen on tuonut mukanaan monia uusia vaikeuksia sekä opiskelijoille että opettajille. Jotkut kouluttajat voivat julkaista olemassa olevia oppimateriaalejaan verkossa opiskelijoidensa käyttöön, mutta toisille siirtyminen verkkoon edellyttää pääsyä muiden kehittämiin materiaaleihin ja laillisia oikeuksia niiden jatkuvaan käyttöön ja mukauttamiseen. Tämä on tuonut esiin keskeisen tarpeen sekä avoimien opetusresurssien (Open Educational Resources, OER) laajaan saatavuuteen että laajoihin tekijänoikeusrajoituksiin ja -poikkeuksiin (L&E), jotta kouluttajat ja opiskelijat voivat vapaasti ja laillisesti käyttää tekijänoikeudellisesti suojattuja teoksia, jotta kaikki opiskelijat kaikkialla maailmassa voivat oppia.

Olemme Creative Commonsissa sitä mieltä, että tietämyksen avoimeen saatavuuteen on ratkaisevan tärkeää panostaa – erityisesti kriisiaikoina. Olemme lähes 20 vuoden ajan tehneet tiivistä yhteistyötä tahojen, kuten Yhdysvaltain hallituksen, kanssa tehdaksemme maailmasta oikeudenmukaisemman poistamalla tiedon jakamisen esteitä. Näinä ennennäkemättöminä aikoina tehtävämme on tärkeämpi kuin koskaan, ja odotan innolla yhteistyötä kanssanne ja hallintonne kanssa sellaisten ratkaisujen kehittämiseksi, jotka avaavat tietämyksen ja mahdollistavat sen saatavuuden ja hyödyntämisen kenen tahansa ja missä tahansa.

Lämpimästi tervehdyksin,
Catherine Stihler