Broadwayská recenze: Muzikál ‚Anastasia‘

Mladé ženy a dívky, které hledají nový broadwayský vzor, nemusí hledat nic jiného než titulní postavu v muzikálu „Anastasia“, který by měl potěšit děti, uspokojit sentimentální povahy a potěšit ty, kteří si mysleli, že staré šablony muzikálových komedií jsou pasé. Široce známé tahy – romantická mladá dvojice, padouch v patách, komické vedlejší postavy, roztomilý člen rodiny – mohou být stále neodolatelné, pokud se spojí s vkusem, řemeslnou zručností a ochotou pozastavit nedůvěru.

Režisér Darko Tresnjak, který si vysloužil cenu Tony za „Pánský průvodce láskou & Vražda“, a většina prvotřídního výtvarného týmu z této inscenace splétají okouzlující kouzlo určené mladému distingovanému publiku – zabudované demografické skupině, která by měla sklízet spoustu rublů u nás, na cestách i v zahraničí.

Muzikál je „inspirován“ animovaným filmem společnosti 20th Century Fox z roku 1997 a filmem z roku 1956 s Ingrid Bergmanovou a Yulem Brynnerem v hlavních rolích – který měl rozhodně dospělejší scénář Arthura Laurentse (podle hry Marcelle Maurette v úpravě Guye Boltona) -, když vypráví příběh Anyi (Christy Altomare), v porevolučním Rusku, kterou pouliční švengali Dmitrij (Derek Klena) a Vlad (John Bolton) přesvědčí, že je nejmladší dcerou cara Mikuláše II., která prý unikla osudu své rodiny.

Aňa je připravována, aby se představila přeživší královské babičce (Mary Beth Peil) a pobočnici, hraběnce Lily (Caroline O’Connor), která nyní žije v Paříži, aby si mohla nárokovat korunu a podvodníci mohli získat odměnu.

Skladatelé Stephen Flaherty a Lynn Ahrens, kteří napsali melodie pro animovaný film a za populární hymnu „Cesta do minulosti“ si vysloužili nominaci na Oscara, se zde znovu ujímají svých povinností a přizpůsobují svou melodickou (i když expozicí přeplněnou) hudbu jevišti. Přibyla nová čísla, která umocňují emoce, vzrušení a komické vtípky a vyplňují mezery v přepracovaném a výpravném scénáři Terrence McNallyho.

Muzikál byl od loňské premiéry na Hartford Stage vylepšen o propracovanější inscenaci v úvodu druhého dějství. Velkou zásluhu na tom mají hi-def projekce Aarona Rhynea, které do představení vnášejí pocit filmového rozletu a hloubky. Posílená je také role Gleba, autokratického a zároveň konfliktního bolševika, kterého hraje Ramin Karimloo s temnou zasněností a jasným hlasem.

Některé nedostatky představení však zůstávají: Scéna, v níž se Anya po radě své chůvy rozhoduje o své budoucnosti, stále působí hudebně prázdně. Glebova počáteční přitažlivost k Anye zůstává slabá. A to, že Anya objímá svého společného hrdinu, zatímco běží pařížskými ulicemi v saténových šatech a diadému, je nejen absurdní, ale v závěru muzikálu vysílá smíšené poselství. (Ale kdo může dívce vyčítat, že se nechce vzdát jednoho z mnoha úchvatných outfitů Lindy Cho?)

Jako mladá žena, která nachází nejen svou identitu, ale i smysl pro sebe sama, se Altomare ujímá pozornosti se stejnou jistotou, s jakou se Anya ujímá koruny. A pokud se občas objeví myšlenky na Julii Andrewsovou, není to nepatřičné – nebo nezasloužené, vzhledem k hlasové síle Altomare a tématu „My Fair Princess“.

Klena vyplňuje generický obrys hrdiny s chlapeckým šarmem, humorem a nádherným hlasem. Ačkoli hlavní představitelé nemají žádné skutečné romantické duety, tvoří dokonalou dvojici a navazují zvláštní pouto při písni „V davu tisíců“, která je nečekaným emocionálním vrcholem.

Peilová jako císařovna vdova vnáší do role císařskou vážnost, ale i babičkovské zlomené srdce a radost. Boltonův hrabě, který se stal podvodníkem, a O’Connorova libová dvorní dáma bodují svými komickými výstupy. Jejich bláznivý šunkový valčík „Hraběnka a obyčejný člověk“ rozkošně nastudovala Peggy Hickeyová, jejíž choreografie zahrnuje strhující expatické číslo „Země včerejška“, stejně jako trochu „Labutího jezera“ a spoustu vířících duchů kolem elegantní scény Alexandra Dodge, skvěle nasvícené Donaldem Holderem a umocněné živým zvukovým designem Petera Hylenskiho.

V této alternativní realitě se přepisují dějiny, princezna nachází své štěstí – a staromódní muzikál pravděpodobně žije šťastně až do smrti.