Bthardamz (Skyrim)

Další použití viz Bthardamz.

Bthardamz je starobylá dwemerská ruina ve hře The Elder Scrolls V: Skyrim. Jedná se o největší zříceninu ve hře. Celá zřícenina je nepřístupná, pokud nebyl zahájen úkol „Jediný lék“.

Pozadí

Přestože je původem dwemerská a stále ukrývá výtvory svých původních obyvatel, trpasličích strážců Automatonů, slouží nyní především jako svatyně Peryitských postižených a jejich vůdce Orchendora. Zvenčí vypadá podobně jako kterákoli jiná trpasličí ruina ve Skyrimu a střeží ji dva Postižení.

Průchod

Vnější budovy se kaskádovitě svažují k prohloubené skalní stěně, kde se nachází vchod do nitra ruiny. Poblíž vchodu jsou dvě páky. Páka u schodů aktivuje past a páka u dveří spouští mříže, které blokují vchod.

Za branou ovládanou pákou jsou dveře, které vedou do další místnosti. Na levé (jižní) straně jsou dvě truhly s kořistí na úrovni. Přímo před tebou (na západě) jsou dveře do Horního okrsku Bthardamzu, první části interiéru.

Vnitřek Bthardamzu je klikatící se soubor okrsků a malých spojovacích oblastí. Jsou zde tři hlavní okrsky, Horní a Dolní okrsek a hlavní Arcanex. Tři mnohem menší oblasti slouží jako dopravní tepny nebo malé výklenky, Dílna, Obydlí a Studovna.

Horní okrsek Bthardamzu

Je to asi největší část Bthardamzu a zřejmě funguje jako obytné prostory pro Peryitem postižené. Po vstupu dovnitř dračí rodák spatří dwemerské hrnce, které byly naplněny podivnou zelenou tekutinou, ne nepodobnou zvratkům, které chrlí samotní Postižení. Ve čtvrti žije početná populace Postižených mágů, bojovníků a lučištníků, kteří hlídkují v ruinách. Po celé čtvrti je rozeseto několik truhel, ale přistupuj k nim opatrně, protože jedna z nich může vypustit několik vylevelovaných trpasličích koulí nebo pavouků. Okrsek je rozdělen na dvě odlišné oblasti a je rozdělen dílnou Bthardamz.

První oblast Horního okrsku je poměrně jednoduchá. V první místnosti je na jednom ze stolů truhla. Hned po odbočení doprava (na sever) se nachází křižovatka. Přímo před ní je brána uzamčená nováčky, zatímco vlevo vedou otevřené dveře. Dveře vedou do spací místnosti Postižených. Dvojici Postižených, která v nich přebývá, lze obejít tak, že projdeš zamčenou bránou, nebo pokud má Dračí zrozenec vysokou dovednost Plížení, může je v tichosti zavraždit. Za branou jsou další dwemerské hrnce a chodba se stáčí doleva (na západ). Otevřené dveře vpravo (na sever) vedou do místnosti s adepty zamčenou bránou, za níž je truhla.

Zpět v hale se chodba stáčí doprava (na sever), sestupuje po rampě a nakonec se otevírá do velkého sálu. Při vstupu do místnosti, jedné z prvních velkých komnat, lze zaslechnout modlitební kruh tří Postižených, kteří volají ke svému patronovi Peryitovi.

Chodba vlevo (na západ) vede do další velké haly, v níž jsou čtyři Postižení, z nichž někteří hlídkují. Z této místnosti vedou nahoru dvě točité rampy a dvě schody. Obě schodiště vedou na stejnou římsu s výhledem na místnost, uprostřed které je páka otevírající bránu s hroty na druhé straně. Obě rampy vedou k bráně. Blízko spodní části levé (jižní) rampy vedoucí nahoru do další místnosti je na podlaze skalnaté oblasti vpravo od rampy zlatá rudná žíla. Za bránou je krátká chodba (jihojihozápadní), která vede do další místnosti s chodníkem vlevo (východní jihovýchodní). Na konci chodby je možné odbočit doprava a vydat se dolů do oblasti, kde je jediným pozoruhodným předmětem truhla na stěně.

Přes další dveře se chodba svažuje na východ a přichází na křižovatku. Přímo před tebou je slepá místnost s několika trpasličími koulemi a truhlou na zdi. Koule se objeví, když se k truhle přiblížíš. Napravo (na jih) od křižovatky se chodba svažuje k dalšímu postiženému a pasti s vrtulníkovými lopatkami, která se aktivuje přítlačnou deskou před kanálem lopatek. Na konci rampy je zavřená, ale odemčená brána. Za bránou se cesta dále svažuje dolů k oblasti s dalšími třemi Postiženými. U levé (jižní) stěny vedou schůdky na římsu s krátkým dřepícím podstavcem, na kterém je lektvar. Ze spodní části místnosti na západě vede sada schodů do Bthardamzovy dílny.

Bthardamzova dílna

Dílna je poměrně malá část ruin. Pokud se Dragonborn zastaví a bude poslouchat, uslyší dva postižené, jak diskutují o Orchendorově žádosti, aby mu do Arcenexu poslali „více ichoru“. Tato část zřejmě slouží jako odpočinkové prostory. Na pravé (severní) straně vede odemčená brána do jedné ložnice. Vlevo (na jihu) je další ložnice, kde na stole leží Zápisník postiženého. Přímo naproti na severu je další větší spací prostor.

Chodba se stáčí doleva (na jih) k otevřeným dveřím, které vedou do další místnosti, v této se třemi trpasličími pavouky, kteří se při přiblížení spustí z nedalekého potrubí. Za trubkami u severní stěny je truhla a další skrytý Pavouk. Nedaleké východní schody vedou nahoru na balkón v Horní čtvrti s truhlou a dobrou vyhlídkou, ze které můžete střílet na nepřátele v dosud neprozkoumané části čtvrti. Když se vrátíš do dílny, cesta na jih se stáčí na východ, kde najdeš další dva postižené. Na levé (východní) straně se nachází truhla. Cesta se stáčí doleva ((na východ), načež dveře na levé (severní) straně vedou do druhé části Horní čtvrti.

Bthardamz Horní čtvrť znovu prozkoumána

Následuje oblast při pohledu z balkónu. Cesta se okamžitě stáčí doprava a vede ke dvojici schodů. Krátké schody vpravo (jihovýchodně) vedou do Obydlí (viz níže). Vlevo (severně) vede úzká cesta k truhle, protože stěny se zužují do slepé uličky. Půjdete-li rovně po prvních dvou schodech na východ a pak doleva za roh, najdete druhou truhlu zastrčenou vedle plošiny balkonového typu u severní stěny. Pokud zůstanete v této výšce komnaty, napravo (západně) od posledního schodiště najdete u jižní stěny zlatou rudnou žílu. O kousek dál u téže jižní stěny, po přeskočení na vrcholky střech, se nachází další truhla. Zpět u závěrečných schodů vede cesta k další sadě ramp, které vedou ke dveřím do Dolní čtvrti.

• Poznámka: K výše popsané třetí truhle vede ještě jedna cesta. Při vstupu do označených dveří je možné vyskočit na skály vpravo, což vede na „střechy“ a ke třetí truhle. Z této vyhlídky může Dragonborn bezpečně plíživě zaútočit na postižené a také se dostat do horního patra místnosti, přímo k žíle se zlatou rudou.

Bthardamzovo obydlí

Do obydlí se lze dostat přes druhou část Horní čtvrti. Po vstupu dovnitř by mohl Dračí zrozenec zaslechnout podivnou řeč jednoho z Postižených. Obydlí se skládá z jediné místnosti se dvěma Postiženými, truhly a učedníkovy zamčené brány s knihou řečnických dovedností Životopis vlčí královny a další truhlou. Když opustíš obydlí a půjdeš po schodišti nahoru, dostaneš se ke vchodu do Dolní čtvrti.

Bthardamz Dolní čtvrť

Společné prostory Dolní čtvrti jsou silně hlídány Postiženými a také několika dwemerskými automaty. Dolní okrsek je opět rozdělen na dvě odlišné oblasti Bthardamzovou studnicí.

Cesta začíná na západě, stáčí se doprava (na sever) a vede do místnosti, kde je po levé straně brána vedoucí k truhle. Cesta pokračuje na sever (kde se náhle objeví několik pavouků) a pak na východ ke dveřím. Za těmito dveřmi se Dolní čtvrť otevře do amfiteátru s postiženým mágem, který vystupuje pro své krajany. Přehozením páky přímo před Dračím rodákem uvolníš sadu pastí s vrtulníkovými čepelemi, které mága zabijí, a tak zbývá vypořádat se pouze s jeho publikem. Uprostřed místnosti je velmi dobře viditelná truhla, ke které se lze snadno dostat, pokud jsou čepele opět vypnuty.

Cesta vede na východ a pak na sever do další velké místnosti se třemi sadami schodů. Levé a pravé schody nevedou k ničemu jinému než k prázdné římse. Prostřední (severozápadní) schody vedou k otevřené bráně.

Dalším zajímavým místem je velká jeskyně s řekou. Na mostech, které se kříží přes řeku, bude hlídkovat množství postižených. Opět je to skvělé místo pro lstivého lučištníka. Je zde malá truhla a kostlivec, které najdeš, když vyskočíš na skály nalevo od vodopádu. Je možné vylézt na skály a dostat se na chodník kolem vodopádu, ale na chodníku se náhle objeví několik trpasličích koulí. Žlutě svítící žárovky rostoucí na rostlinách po zásahu šípem explodují, ale nemají žádný jiný účinek. Schodiště vede dolů na východ, pak se stočí na jih a dostane se na zlatě zbarvenou cestu. Vpravo (na jihu) na cestě je past, ale vlevo od pasti je malá místnost s truhlou. Pokračování touto cestou vede zpět k řece, spolu s truhlou a kostrou, kterou lze ukořistit. Jít na druhou stranu vede k žíle se zlatou rudou vlevo (u severní stěny) a pak ke schodům vedoucím nahoru vpravo (na jih). Přes malý chodníček je chodba, která vede na jih a pak na východ do pracovny.

Bthardamzova pracovna a horní úrovně Dolní čtvrti

Pracovna je velmi chodbovitá oblast s několika nepřáteli, truhlami a jen málo dalšího. S plíživou postavou je skutečně možné proplížit se studovnou, aniž byste upozornili jediného nepřítele. Na jednom místě vlevo ((na východě) vedou mělké schody, které obsahují past s rotující čepelí, jejíž spouštěč je hned dole. Když vyjdeš na druhou stranu, dostaneš se do horních pater Dolní čtvrti.

Projdeš-li po lávkách začínajících vpravo (na sever), narazí Dračí zrozenec na další Postižené. Za branou ve slepé uličce vpravo (na východ, pak na jih) je truhla s kořistí na úrovni. Nahoře vpravo (severně) se stáčí rampa k místu, kde sedí další tři mágové. Pokračování po molu a chodbách vede ke vchodu do Arcanexu.

Bthardamz Arcanex

Arcanex slouží jako vnitřní komnaty a pevnost postiženého kněze Peryitu, Orchendora. Hlídá ho mohutná síla trpasličích automatů, od pavouků až po věčně dotírajícího trpasličího centuriona.

Při vstupu se objeví místnost podobná jeskyni, na jejímž dně hlídkuje několik trpasličích pavouků a koulí. Po klikatících se chodníčcích podél dna vede dlouhá spirálovitá rampa do vyšších pater. Než vyjdeš po schodišti nahoru, rychlou cestou doleva (na východ) se dostaneš k nedaleké truhle.

Nahoře na druhém schodišti, kde hlídkuje Centurion, nalezneš vlevo (na východě) rtuťovou rudnou žílu. Chodba vede na jih, zahýbá doleva a pak opět doleva k další sadě schodů nahoru. Cesta se stáčí doleva (na západ) a pak opět doleva (na jih), kde hlídkuje několik pavouků. Chodba se stáčí doprava (na západ), pak vede do místnosti se dvěma sadami schodů dolů vpravo (na sever). Přímo před ní je velký sloup, který lze obejít z obou stran. Orchendor je na druhé straně sloupu.

Orchendor je ve velké místnosti za centurionem. Je to velmi zkušený mág, který způsobuje značné ničivé poškození. Kromě toho je Orchendor zcela imunní vůči ohnivým, mrazivým a šokovým kouzlům, stejně jako vůči absorpčním efektům; doporučujeme fyzické zbraně. Je schopen se teleportovat a často tak činí do horních pater místnosti, čímž na něj prší oheň a mráz. Lukostřelba je dobrou volbou, protože ho může následovat, když se teleportuje po místnosti. Jakmile ho porazíte, můžete z jeho mrtvoly uloupit klíč k Bthardamzovu výtahu, kterým se dostanete ven. Výstup je za jeho místností na levé straně (u západní stěny), pak po schodech na východ, přes chodník/můstek na západ a pak doprava (na sever), kde klíč otevře dveře k výtahu.

Pozoruhodné předměty

• Na dwemerskou zříceninu Bthardamz neobsahuje prakticky žádný trpasličí šrot, kromě toho, co lze najít v truhlách a na parních animunkulích. Jako kompenzaci za to však Bthardamz obsahuje mnoho truhel a je známo, že postižení, kteří se zde nacházejí, mají u sebe až 100 septimů.
  • Dílna Bthardamz
    • Poznámka postiženého – hned po vstupu se nachází několik místností. Vzkaz najdeš v prvních dveřích vlevo.
  • Bthardamzův příbytek
    • Životopis Vlčí královny – kniha dovedností Řeč: za zamčenými vraty, na kamenném stole.
  • Bthardamzův Arcanex
    • Realita a jiné lži – kniha dovedností Alterace: lze ji uloupit u Orchendora spolu s Klíčem k Bthardamzovu výtahu.
    • Bossova truhla hned za pákou, která aktivuje výtah do Skyrimu.

Úkoly

• Jediný lék, který dává Kesh Čistý ve svatyni Peryite.