Brašov, Rumunsko: nejlepší město na světě… pravděpodobně

Původně jsem měl po odletu z Korfu přenocovat na letišti v Aténách, ale vykašlal jsem se na to a změnil letenku. Víte, v blízkosti aténského letiště nejsou žádné slušné a cenově přijatelné hotely. Netuším, proč tomu tak je, ale je to důvod, proč jsem při předchozích cestách dvakrát strávil noc na tomto letišti.

Blízko letiště jsou dva hotely, Sofitel za cca 300 USD/noc nebo Holiday Inn Attica za cca 200 USD/noc. Oba hotely jsou jistě krásné, ale nestojí za ty peníze za pouhé šestihodinové mezipřistání.

Takže, když jsem byl v Sofii, podíval jsem se na nějaké alternativní lety. Strávit nedělní noc na letišti v Aténách a dorazit do Rumunska mrtvý a unavený mi prostě nepřipadalo jako dobrý plán, takže jsem byl ochotný hodit do problému nějaké peníze. Ne 300 dolarů, ale přece jen něco.

Zjistil jsem, že kdybych z Korfu odletěl v neděli večer ve čtyři hodiny místo ve 22 hodin, mohl bych stihnout večerní spoj do Bukurešti a strávit tam nedělní noc. Protože by mě přestup stál jen 100 eur, skočil jsem po tom.

Poté jsem si rezervoval pokoj krásný a za rozumnou cenu v hotelu Vienna House Easy Airport v Bukurešti, abych se trochu vyspal, než stihnu ranní vlak do Brašova. Když bylo po všem, utratil jsem asi 150 dolarů a do Rumunska jsem se dostal o celých 12 hodin dříve a mohl jsem po dobrém spánku začít den v Bukurešti. Génius.

Bukurešť, Rumunsko

Den 2 – Brašov

V pondělí ráno jsem se brzy ráno vrátil na letiště a chytil místní autobus na hlavní bukurešťské vlakové nádraží Bucharesti Nord. Vlaky do Brašova odjíždějí celkem pravidelně, ale bylo mi řečeno, že se mám vyhnout všem vlakům, které nejsou Rapid (R) nebo Inter-City (IC), protože ty jsou z rumunských vlaků nejrychlejší a nejhezčí. Rapid jel v 8:40 a já jsem na nádraží dorazil s dostatečným předstihem, abych ho stihl.

Jelikož to byla moje první zkušenost s rumunskými vlaky, hrál jsem na jistotu a rezervoval si jízdenku do 1. třídy za asi 20 dolarů (2. třída stála 15 dolarů, takže to bylo bezproblémové). „Rychlý“ je v Rumunsku zřejmě relativní pojem, protože tomuto vlaku trvalo překonat 95kilometrovou vzdálenost mezi Bukureští a Brašovem něco přes 3 hodiny.

Ale jízda sedmihradskou krajinou stála za to. V době oběda jsem dorazil do půvabného města Brašov.

Radniční náměstí, Brašov, Rumunsko

Středověké město Brašov, které se nachází v srdci Transylvánie, se zdálo být ideálním místem pro rozbití tábora a prozkoumání regionu. Brašov, obklopený vrcholky jižních Karpat, se pyšní barokní, gotickou a renesanční architekturou.

Nikde to není patrnější než na hlavním náměstí Rady, Plata Sfatului, kde je patrné německé dědictví města. Dům Rady, postavený v roce 1420, leží uprostřed náměstí a kdysi byl strážní věží pro blížící se barbary, než se stal rozhodovacím centrem pro obchod města.

Můj hotel, fantasticky půvabná Bella Muzica, se nacházel přímo na náměstí Rady a za 60 eur na noc to byla krádež.

Na náměstí Rady jsem dojel autobusem z vlakového nádraží a Bella Muzica jsem snadno našel. Po ubytování a odložení věcí jsem se vrátil dolů na recepci, abych se zeptal na autobus na hrad Bran. S instrukcemi v ruce jsem se vydal na hlavní autobusové nádraží, abych stihl autobus do Bránu.

Návštěva Drákulova hradu

O pouhých 45 minut později jsem dorazil do Bránu a roztomilé městečko mi okamžitě vykouzlilo úsměv na tváři.

Když jsem vystoupil z autobusu, viděl jsem hrad Bran tyčící se vysoko nad ním a byl jsem obklopen malou vesničkou upírských suvenýrů a památek. Byl to totální upírský kýč, ale v přiměřeně roztomilém provedení. Od upířích tesáků po upíří víno, tohle městečko mělo všechno.

Obešla jsem stánky se suvenýry a zamířila ke vchodu do hradu. Hrad Bran, který se nachází na hranici mezi Transylvánií a Valašskem, bývá označován jako „Drákulův hrad“. Ačkoli je ve skutečnosti jen jedním z několika míst spojených s legendou o Drákulovi, je považován za fiktivní domov titulní postavy Brama Stokera, hraběte Drákuly.

Hrad Bran, Transylvánie

Stoker založil svou postavu na legendě o Vladu Drákulovi, vládnoucím valašském knížeti v polovině 14. století, který měl pověst proslulého tím, že své nepřátele probodával obzvlášť groteskním způsobem.

Ačkoli samotný hrad byl trochu zklamáním – asi jsem si ho jen představoval jinak – celý zážitek z Brana byl velmi zábavný. Někdy prostě musíte přijmout kýč.

Na zpáteční cestě do Brašova autobus zastavil v Rasnově a já vystoupil, abych si prohlédl další hrad. Ten byl vlastně působivější než hrad Bran, ale bez davů lidí, stánků se suvenýry a smyšlené historie.

Po návratu do Brašova jsem strávil zbytek dne prohlídkou města.

Jednou z prvních věcí, které si všimnete, je obrovský nápis „BRASOV“ vyvedený přes horu nad městem. Poté, co jsem viděl podobný nápis velkolepě oznamující hrad Rasnov, jsem začal přemýšlet, jestli Transylvánie nemá tak trochu hollywoodský komplex.

Radniční náměstí, Brašov, Rumunsko

Další věc, které si všimnete, když se procházíte po Brašově, jsou všechny kavárenské deštníky s následujícím odvážným (a přesto zajištěným) prohlášením: „Brašov – pravděpodobně nejlepší město na světě.“ Pravděpodobně? No tak, Brašov… buď jím jsi, nebo nejsi. Ale ať tak či onak, musíte milovat jejich sebevědomí.

A musím říct, že i když nejlepší město na světě je možná přitažené za vlasy, Brašov je bezpochyby úžasné město, které stojí za to navštívit.

Den 3 – Bukurešť

Poslední den v Rumunsku jsem se vlakem vrátil do Bukurešti, abych se podíval, co mi toto město nabízí. Byla to další tříapůlhodinová cesta vlakem, tentokrát 2. třídou, protože vlak, který jsem si vybral, neměl vůz 1. třídy. Jízda byla v pořádku, ale rychle jsem zjistil, že hlavní rozdíl mezi 1. a 2. třídou je klimatizace. Ta za těch 5 dolarů navíc rozhodně stála.

Po ubytování v historickém hotelu Athenee Palace Hilton Bucharest jsem si na recepci vzal mapu a vydal se na prohlídku Bukurešti. Hlavní oblastí zájmu turistů je Staré město, takže jsem začal tam.

Staré město, Bukurešť

Očividně nemají velký zájem na tom, aby Staré město zůstalo staré, protože všude probíhala řada stavebních projektů. Mnoho ulic bylo rozbořeno a uzavřeno. Bylo obtížné se v tom všem orientovat, ale podařilo se mi alespoň získat představu o tom, jak oblast vypadá.

Po některých krásných starých městech, která jsem v posledních letech viděl po celé Evropě, byla bukurešťská verze trochu zklamáním.

Zbytek města je opravdu takový, jaký byste čekali v každém velkém městě, spousta kancelářských budov, nákupních center a dopravy. Síla Rumunska jako turistické destinace je rozhodně v jeho venkově. Za návštěvu určitě stojí Karpaty, Transylvánie a města jako Brašov a Bran.

Pokud bych se do Rumunska vrátil, určitě bych strávil více času poznáváním těchto oblastí a méně času v Bukurešti. Ale jako celek se mi Rumunsko opravdu líbilo. Je to země s bohatou a tajemnou historií, která stojí za zastávku na každém východoevropském itineráři.

Je těžké uvěřit, že se tato cesta po téměř pěti týdnech na cestách konečně chýlí ke konci! Následuje Amsterdam, kde strávíme poslední noc před odjezdem domů.