gypsy by trade

Abe stoupá na trail ze Špindlerova Mlýna, CZ křižující značené DH bike traily a lanovky, které se ještě pár měsíců nepohnou, než napadne sníh.

Po prvním týdnu na trase 1000 Miles Adventure, kdy jsem sledoval česko-německou hranici ve střídavých mracích a dešti, jsem několik dní odpočíval v Liberci v očekávání příjezdu mých přátel Abeho a Malcolma. Malcolm měl být v zemi jen týden, zatímco Abe začíná cestu s otevřeným koncem. Společně se vydáváme na východ. Na východ, pořád na východ!“

Až se ochladí, a pak se vydáme na jih.

Setkávám se s Abem a Malcolmem na libereckém nádraží. Oba přilétají z Aljašky letadlem přes Frankfurt a vlakem z Prahy. Můj kamarád Spencer ze skupiny Baja Divide, která startovala minulou zimu, jim domluvil hostitele na noc v Praze. Abe a Malcolm si na letišti postavili kola a vyrazili do města, projížděli rušnou starou Prahou zrovna ve chvíli, kdy zapadalo slunce a turisté tupě bloudili v kritickém množství a fotili si tu jednu hodinovou věž, která každých pár hodin něco dělá, ale momentálně je schovaná v lešení. Praha je krásné město, ale z těch hord turistů má člověk chuť utéct na venkov a vyrazit na dlouhou túru nebo na kolo, což Češi v létě zřejmě dělají.

V Liberci efektivně doplňujeme zásoby a začínáme vyjíždět z města. Během pár hodin jsme na vrcholu prvního průsmyku, jedeme lesní cestou po obrysech úbočí a sjíždíme do první vesnice na oslavné pivo. Jezdci v mnoha evropských zemích mohou dělat totéž – vycestovat z velkých měst do hor lidskou silou a veřejnou dopravou během několika hodin je snadné. Cesta z Liberce vedla po značené cyklotrase, jejíž část tvořila vyhrazená cyklostezka. Ve skutečnosti je v této zemi tolik tras a stezek, že vám pomůže vodítko v podobě trasy 1000 Miles Adventure. Místo toho, abychom celý den uvažovali nad mapami a dělali stovky drobných rozhodnutí, můžeme šlapat do pedálů a věnovat více času přemýšlení o tom, co je k obědu a kdy bychom mohli najít místo, kde se vykoupat v potoce nebo v jezeře.

Náš týden na trase 1000 Miles Adventure se bude lišit od mého prvního týdne. Celý týden jsme si užívali teplé slunečné dny a chladné pozdně letní noci v nadmořské výšce. Stoupali jsme a klesali, a stoupali, a klesali, a stoupali- trasa hned z Liberce stoupala do Jizerských hor a pak do Krkonošského národního parku, podél česko-polské hranice. Trasa, stejně jako předtím, pokračuje po sérii lesních cest, menších zpevněných cest a singletrackových pěších stezek. Zatímco v horách Krkonošského národního parku jsou kola většinou povolena pouze na širokých šotolinových cestách a zpevněných stezkách. Když projíždíme východně od hranice parku – stále se pohybujeme v podobném terénu s vrcholy nad 4000 m n. m. -, trasa využívá rustikálnějších koridorů. Pěší stezky v Česku, stejně jako v mnoha evropských zemích, využívá nejčastěji místní doprava, nikoliv uživatelé dálkových tras jako my. Mezi lidmi, které potkáváme, jsou rodiny užívající si víkendovou túru z blízkého města nebo místní obyvatelé sbírající borůvky a houby. I tak se ale hustá síť místních pěších, cyklistických a lyžařských tras v každé oblasti propojuje všemi směry. Od zahájení trasy 1000 Miles Adventure v západních Čechách asi před 600 mílemi jsem nikdy neopustil značené rekreační stezky, které tuto trasu umožňují. Šlapal jsem po spoustě chodníků a projížděl mnoha městy, ale po celou dobu jsem viděl barevné nátěry na stromech a sloupcích plotů a kamenných kostelích.

Evropské pěší a cyklistické trasy se nebojí civilizace, kterou procházejí, na rozdíl od naší posedlosti v Severní Americe zažívat divočinu, i když v zakuklené podobě. Je zřejmé, že způsoby využívání půdy a hustota osídlení se v Evropě a v Severní Americe značně liší, ale na místo s tak nesouvislými divokými prostory jsou evropské zdroje stezek mimořádně dobře propojené. Proč americké stezky tak často nikam nevedou? Proč jezdíme na stezky pro horská kola, abychom jezdili dokola? Silně oceňuji propojenost trailů v Evropě, a z velké části je to možné proto, že je zde méně plotů a méně značek zakazujících přístup, přičemž některé z nich musí být technicky vzato soukromými pozemky. Mnoho pěších tras prochází v těsné blízkosti venkovských domů a statků, některé jsou dokonce označeny na rohu domu nebo na štěrkové cestě.

Poprvé jsem to začal říkat před lety, když jsem jezdil po pěších stezkách v Evropě v roce 2013, ale výsledkem takové sítě stezek je obrovská možnost „vybrat si své vlastní dobrodružství“. O víkendu české rodiny v hojném počtu vyrážejí na kolech, chodí pěšky, sbírají jídlo a jedí venku. Přestože je v národních parcích a na horách hustý automobilový provoz, nikdo nejezdí celý den autem, aby se „podíval“ do přírody. Vydávají se ven a zažívají ji na vlastní kůži. Východoevropané jsou houževnatí a soběstační. Pravidelně vídáme rodiče, kteří tahají děti v dětských sedačkách a přívěsech na kola do dlouhých šotolinových stoupání, a jakmile se zdokonalí v jízdě na kolech s 12″ a 16″ koly, tytéž děti nyní sjíždějí tytéž trasy.

Malcolm nás jednoho rána opustil, aby sjel do nejbližšího města s vlakovou stanicí a vrátil se do Prahy a na Aljašku, zatímco my s Abem jsme zůstali na trase. Včera jsme opustili trasu 1000 Miles Adventure, abychom se napojili na Hlavní beskydskou stezku v jižním Polsku, nejdelší pěší trasu v zemi. Stezka, která se oficiálně jmenuje Hlavní beskydská stezka Kazimierza Sosnowského (polsky Główny Szlak Beskidzki imienia Kazmierza Sosnowskiego), měří téměř 500 km a vede z malého města Ustroň na jihu středního Polska až k ukrajinským hranicím na východě. Pro srovnání, Hlavní beskydská stezka by měla být trvale náročnější než trasa 1000 Miles Adventure, a to jak fyzicky, tak technicky. S Abem se na ni těšíme, když už máme každý z nás nějaké kilometry pod nohama.

Sledujte Abovy příběhy ze stezky na jeho blogu AK Schmidtshow. Pro menší sousta sledujte naši jízdu na Instagramu na @nicholascarman a @akschmidtshow.

—-

Jinak jsem si včera objednal nový rám na kolo, i když ho pošlou až koncem podzimu a naživo ho uvidím nejspíš až na jaře. Můj přítel Cjell Monē strávil poslední dva roky zdokonalováním návrhů dvou modelů kol pod značkou Monē Bikes. La Roca je přizpůsobivý ocelový hardtail s krátkým řetězovým vzpěrem pro 29″, 27,5+ nebo 29+ kola se všemi moderními body pro upevnění bikepackingu; El Continente je ocelové cestovní kolo s kapkovitými vzpěrami 29+.

Cjell a Corbin byli na podzim jedni z prvních jezdců, kteří sjeli Baja Divide, zatímco Cjell je jinak známý svými výkony jako světový cyklistický dobrodruh, veterán Tour Divide singlespeed, ultralehký thru-hiker a všestranně skvělý člověk. Cjell vyrábí cyklistické rámy pod vlastní značkou, šije a testuje vlastní cyklistická zavazadla a turistické batohy a proslavil se jako člověk, který si sám určuje směr a baví se tím. Vyzvedněte si modely La Roca a El Continente za speciální předobjednávkové ceny do tohoto víkendu, rámy nyní stojí 750 dolarů, ale po víkendu se budou prodávat za 1250 dolarů. Všechny rámy budou na podzim ručně vyrobeny na Tchaj-wanu. Podívejte se, kolik mosazi je na nich vidět – ty rámy jsou nádherné a já se nemůžu dočkat, až budu jezdit na La Roce!

—-

Projíždíme Libercem v severních Čechách za Abem a Malcolmem.

Z města, přes malou horu, lesem a do dalšího města. Vzorec začíná.

Poznamenej, že červené kroužky označují zakázané činnosti, jako je vlastnictví fonografu nebo jízda na slonovi.

Z horských strání stéká voda, vlhké lesy ukrývají borůvky a houby.

Zásobování je nekomplikované, dokud s Abem nezapomeneme dopředu naplánovat víkend, kdy je většina obchodů zavřená. Rozhodli jsme se, že se budeme celý víkend stravovat na horských chatách a v malých pivních zahrádkách. Nebylo to hrozné.

Stezky pro horská kola! Ty byly příjemné, i když některé pěší stezky jsou mnohem zábavnější.

Teploty byly vysoké, ale naprosto příjemné, když jsme slezli z kola. Při stoupání po dvou tisících metrech do prudkých kopců se člověk trochu zapotí.

Mnoho hor v Evropě tvoří přirozené hranice mezi státy a v případě Dobrodružství 1000 mil trasa kopíruje německou hranici, až se na severu objeví Polsko.

Tyto hraniční trasy jsou díky tomu, že jsou vedeny virtuálním prostorem, všechny úžasně mokré, kamenité a kořenité, na rozdíl od jiných tras, které jsou vybrány s ohledem na dobré odvodnění a mírné stoupání.

Přesunem přes hranice končíme den v Polsku a k večeři využíváme malý přístřešek.

Všude nad asi 2500 stop jsou borůvky. Borové lesy se střídají s vysokými bukovými lesy, vše je v novém porostu. Na mnoha starých fotografiích je vidět vykácená krajina, a dokonce i ekosystém poznamenaný ranou průmyslovou érou a dusivou atmosférou z místního průmyslu.

V Liberci se nedá sehnat alkohol na vaření, první kávu venku si děláme na malém ohýnku z borovice.

Abych poskytl tu nejlepší bikepackingovou pohostinnost, jakou umím, mám rámovou brašnu nacpanou po okraj pamlsky. V průběhu našich prvních tří dnů jízdy pokračuji ve vytahování libereckých lahůdek.

Jizerské hory severovýchodně od Liberce jsou zalesněné převážně borovicemi, jejichž zaoblené vrcholy vrcholí kolem 3500 stop.

Jakmile sjedeme dolů, říkám Malcolmovi a Abemu, že vyjedeme na ten vzdálený hřeben. Druhý den nezahrnoval o nic méně lezení než den první.

Na CZ-PL hranici se nachází starý důl.

Držíce přísnou dietu polévky, piva a klobás, zastavujeme se na jednom přechodu silnic v polské jídelně.

Jedna z mých chytrých trasových inovací, vzniklá špatným odbočením a vidinou jiného spojení na GPS. Pozor, je lepší se vrátit a sledovat trasu. Můj rám je stále potřísněn borůvčím.

Ale za odměnu pokaždé, když narazíme na vrchol hory, najdeme horský dům, kde se podává teplé jídlo a studené pivo.

A pokaždé, když klesneme do města, je zdrojů dostatek a wifi zdarma je běžná. Takhle vypadají sociální sítě. #optoutside

Pak začíná další velký výstup. Během prvních pár dní se zdá, že stoupání jsou větší a větší. Celkové převýšení není nijak obrovské, ale některé silnice a stezky vedou z města neúprosně strmými cestami.

Stoupání lyžařským areálem se značenými DH trasami pro horská kola.

To byl jeden z našich nejhezčích večerů na kole, když jsme stoupali ze Špindlerova Mlýna do kempu ve výšce 4200 stop na noc.

Znovu nacházíme přístřešek, který na noc nazýváme domovem.

Nikam nejezdím bez pytlíku se zelím.

Zatímco Abe i já s sebou vozíme malé hrnce, Malcolm se rozhodl na svou krátkou cestu nádobu nebrat. Zdůvodnění je rozumné, ale neustále jsme museli hledat kreativní způsoby, jak obsloužit tři lidi dvěma nádobami,aniž bychom se o hrnec s jídlem prali jako psi.

Vyrobil jsem Malcolmovi ultralehký hrnek na kávu.

Naše jízda toho rána byla spíše mým kreativním hledáním trasy. Jakmile jsme vyvrcholili ve výšce 4400 stop, chtěl jsem se spustit dolů jinak než po šotolinové cestě. Našli jsme zimní lyžařskou stezku. Začínala sjízdně, změnila se v traverz po mokrém svahu a ke konci se konečně vyčistila.

Jak by řekl Abe, byl to „pikantní“ sjezd.

Ano, uhodli jste. Další horský dům.

Samozřejmě další pivo. Tohle je místní krkonošské pivo z Trutnova.

Naše trasa se dál šťouchá do polských hranic a prochází jedněmi z nejvyšších českých hor. Proto kopce ožívají lidmi, kteří chodí pěšky, jezdí na koni nebo prostě jen tak pobývají venku. Když zrovna nejsou aktivní venku, lidé jedí a pijí pivo en plein air. Horské domy, které často navštěvujeme, jsou směsicí soukromých penzionů s pivními zahrádkami a restauracemi, zatímco několik domů na vrcholcích hor provozuje nebo alespoň pronajímá KČT neboli Klub českých turistů. Mnohé v Polsku bude provozovat PTTK nebo obdobná turistická organizace v této zemi.

Když opustíme národní parky a turisticky oblíbenější oblasti, začneme poznávat méně uhlazenou verzi českého a polského života. Připomíná mi to, kam jedeme na polský a ukrajinský venkov.

Nakonec při průjezdu malými obcemi nacházíme hojnost švestek. Sliboval jsem to Abemu a Malcolmovi a doteď bych lhal. Pak jsme náhodou narazili na víc švestek, než jsme mohli sníst. Nejlepší plody najdeme na zemi, nedávno oddělené od stromu a dozrálé na slunci.

Ty menší odrůdy žlutých a červených švestek patří k nejlepším. Mnohé větší typičtější švestky nejsou letos tak baculaté a sladké. Mám podezření, že na vině je horké suché léto, navzdory nedávné vláze.

Ze všech značek, které míjíme, mě velmi vzrušuje tato, Horní symbol je zářící slunce Svatojakubské cesty neboli Camino de Santiago ve Španělsku. Z celé Evropy se můžete napojit na trasy vedoucí na stejné místo. Byl jsem nadšený, když jsem uviděl ceduli označující konečnou stezku vzdálenou přes 3000 km.

Mineme proslulé pískovcové útvary v Adršpachu. Tolik těchto měst a míst je mi povědomých, protože naše trasa v roce 2013 se vinula některými z nich.

Krása sledování předepsané trasy spočívá v tom, že se můžete oprostit od zodpovědnosti za návrh trasy a jednoduše sledovat koncept v prostoru. A pak už jen šlapat do pedálů a otevřít oči. Uvidíš, co uvidíš, potkáš lidi, budeš něco jíst.

Pak možná špatně odbočíš a budeš příliš pyšný na to, abys to otočil, a GPS ti řekne, že tudy vede cesta, a teď tři chlapi nesou kola lesem pískovcových věží.

Moje chyba. Jsem rád, že se vám oběma líbila krajina.

Některé starší cedule na stezce jsou zřejmě ručně malované. Tato pochází z roku 1993, kdy došlo k rozdělení České republiky a Slovenska.

Dolní žlutá značka, která označuje cyklotrasy, varuje před „nebezpečným sjezdem:. Upozornění, že jde o namáhavé stoupání, jsme se nedočkali.

Hraniční památníky jsou natřeny červenou a bílou barvou, na dvou stranách jsou vyznačeny měřické značky nebo souřadnice a na dalších dvou stranách je uvedeno první písmeno každého státu. Na druhé straně je velké P, na této straně výrazné C, přesto slabé ČS připomíná bývalé Československo.

Polské cyklotrasy jsou značené koly, a jak směřujete dále na východ, cyklotrasy jsou stále „rustikálnější“.

Pokud máte rádi mapy, budete cestování v této zemi milovat, protože na každém větším křižovatkovém uzlu je k dispozici nějaká mapa. Často je k dispozici několik map se zvýrazněním cyklotras, turistických tras, topografie, hranic národních parků a turistických zajímavostí.

Pokud si někdy nebudete jisti, kde se nacházíte, vyhledejte bod na mapě bez barvy. Stovky prstů barvu setřely.

Víkendy mohou být velmi rušné.

Série bunkrů z doby kolem roku 1938 lemuje novodobé česko-německé a česko-polské hranice. V obou případech byl nepřítel stejný – Třetí říše.

Ačkoli tisíce malých bunkrů tvoří linii v horách, řada větších bunkrů sloužila jako logistické základny a jako významnější výzbroj proti nepříteli.

Zemní správce nás zve na prohlídku.

Toto komunikační zařízení je vyrobeno v Československu.

Tato zbraň byla vyrobena ve Venezuele.

Tento náklaďák je ruský.

Zajímalo mě, že existuje měřidlo, které signalizuje, kolik je k dispozici masla neboli másla. Znamená to slovo také olej, jako v případě motorového oleje?“

Další provoz na stezce.

Bunkry, všude v těchto horách.

Nakonec naše trasa kopíruje malou říčku a my nacházíme čas na opláchnutí oblečení po propoceném týdnu.

V sobotu odpoledne vjíždíme do města a s překvapením zjišťujeme, že obchod je v 15 hodin zavřený. Zdá se, že jsme propásli příležitost nakoupit potraviny na víkend. Plán B spočívá v tom, že se budeme stravovat v horských penzionech a malých městských jídelnách. Hned první večer nacházíme v malém městě pravou italskou pizzerii.

A za tmy vyjíždíme z města.

Připojení baterie do mého nového dynamo světla Sinewave Cycles Beacon poskytuje plný světelný výkon i při nízkých rychlostech nebo při zastavení. To je ideální při hledání tábořiště za tmy. V tento teplý, suchý večer jsme si s Abem lehli pod hvězdy. Během několika hodin nás obklopí tepelný blesk. Okouzlen pocitem teplého vánku a vzdálených blesků usínám. Když se příště probudím, prší jako z konve. Oba se snažíme postavit stany; já rychle vkládám spacák a další citlivé předměty do těla stanu, než namontuji tyče a kolíky. Většinou se mi podaří udržet věci v suchu.

Kufry deště padají celé hodiny.

Do rána je mokrá země zapařená a klidná. Od té doby, co jsme ztratili několik hodin spánku, se ráno oba pomalu rozjíždíme.

Prádelna zdarma je velmi ceněná. Spodní prádlo se škorpionem je díky asijským trhům na hranicích CZ-DE.

Abe se toho rána sbalí a najde místo pro všechny své věci. Jede na kole Advocate Cycles Hayduke, které je pro něj staré jen několik týdnů. Po pár dnech ježdění poslal s Malcolmem domů i nějaké vybavení, takže má na sezónu ustálenou výbavu. Všechno má teď své místo, balení se stává rituálem.

Známky. Tolik znamení.

Další rychlá otočka do 4000 stop. Konečně, po týdnu plném stoupání, naše nohy a plíce dohánějí ztrátu.

Ale nahoře je jídlo a pivo.

Naší rekonvalescenci z velké části přispívá zdravá strava složená z bramborových knedlíků, masa, zelí a piva.

Nyní z hor se na chvíli zastavíme v Opavě, než přejedeme hranice na Hlavní beskydskou stezku v Polsku. Mám za sebou asi 600 kilometrů této trasy a asi 300 kilometrů Beskydské stezky na okraj Ukrajiny. Tak či onak, dobrodružství 1000 mil pokračuje. Ukrajina je úplně jiné dobrodružství.